Powerfoods, voel je fit, energiek en blij!

16-03-2019

Powerfoods, voel je fit, energiek en blij!
In deze blog wil ik een paar echte powerfoods met jullie delen. Deze powerfoods werken ontstekingsremmend, zit vol met belangrijke voedingsstoffen zoals antioxidanten, vitamines, mineralen en zijn daarnaast makkelijk aan gerechten toe te voegen. Deze producten behoren dan ook tot de groep ontstekingsremmende voeding. Naast dat het beschermt tegen allerlei ziektes kan het ook voor een rustige huid en darmen zorgen. Wat ik dan ook persoonlijk belangrijk vind is dat jij je fit, energiek en fijn voelt in je lijf door middel van de juiste voeding (ongeacht welke size je dus hebt!). Zo lang jij je fit en gezond voelt is dat wat echt telt. Wees dan ook lief voor je lijf en zorg dat je in ieder geval dagelijks wat van deze powerfoods binnen krijgt.

De blauwe bes
De blauwe bes is een bijzonder stuk fruit met veel antioxidanten, een van de hoogste concentraties antioxidanten van alle groentes en fruit. Antioxidanten zijn heel belangrijk want zij beschermen ons tegen de schade van vrije radicalen, onstabiele moleculen die de celstructuur kunnen beschadigen en die bijdrage aan veroudering en ziekten zoals kanker. Daarnaast bevatten de bessen veel vitamines waaronder vitamine C, K en mangaan. De besjes zijn ook vezelrijk, goed voor de poeperij dus haha. Helemaal niet erg want ik ben gek op blauwe bessen. Een van mijn recepten, de blueberry bowl is dan ook een echte antioxidanten en vitamine bom, klik hier voor het recept! (bron)

Olijfolie
Olijfolie komt in verschillende onderzoeken naar voren als een echte powerfood.
Olijfolie bevat veel goede vetten (omega-3) en kan zeer positief bijdragen aan de gezondheid. Het zou onder meer helpen tegen ziekten zoals kanker en diabetes.
Wanneer je olijfolie wilt kopen dan liever extra virgin en in een glazen pot.
(bron)

Knoflook
Yes! Ik hou van knoflook, ik voeg dit bijna aan ieder gerecht toe. Nou zal ik vast lekker ruiken haha! Knoflook werkt ontstekingsremmend (de zwavels in knoflook stimuleren het lichaamseigen GSH waardoor ontstekingen kunnen afnemen) en kan bescherming bieden tegen hartziekte, infecties en kanker. Mensen die veel klachten hebben van de darmen kunnen positieve effecten ervaren bij het regelmatig eten van knoflook.
Lekker stinken dus! (bron)

Groene bladgroentes waaronder boerenkool, broccoli en spinazie
Groene bladgroentes zijn rijk van antioxidanten, vitamines en mineralen.
Daarnaast zitten ze vol vezels. Deze groentes kun je ook prima eens rauw eten, zo behouden ze de meeste vitamines en mineralen.

Omega-3
Vette vis, walnoten en alle producten die rijk zijn aan omega-3 werken ontstekingsremmend. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat omega-3 kan bijdragen aan het voorkomen van hart- en vaatziekte, diabetes, kanker en andere ziekten.
Daarnaast zijn gezonde vetten onmisbaar voor een juiste hormoonbalans.
Een handje (ongezouten)noten per dag kan dus prima en wordt zelfs aangeraden!
(Bron) 

Mocht jij last hebben van een onrustige huid, darmen of zit je tegen een griepje aan?
Laat de koekjes en chips even staan en voed jezelf met deze powerfoods! Wees lief voor je lijf!


Liefs, Mandy

P.S cacao is ook een echte powerfood, goed excuus om chocola te eten toch?!
Je leest het in mijn gastblog.

Bronnen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3915757/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22175691
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21443487