5x lekkere en voedzame tussendoortjes

23-03-2019

5x voedzame en lekkere tussendoortjes ('on the go' proof)
Een tussendoortje voor bij de koffie, rond 4 uur in de middag of in de avond? Deze snacks zijn geschikt voor alle momenten. Voedzaam en lekker, dat is wat ik belangrijk vind (en makkelijk om mee te nemen natuurlijk). Daarom zet ik een aantal van mijn favoriete tussendoortjes op een rij om je te inspireren en in te laten zien hoe makkelijk het eigenlijk is om een gezond (en snel te bereiden!) tussendoortje klaar te maken .

Tip: plan 1 keer in de 2 weken een uurtje uit om te bakken. Maak bijvoorbeeld 2 bananenbroden, deze kunnen makkelijk de vriezer in en je hebt een voorraadje voor 2 weken. 

Bananenbrood met pindapasta en banaan
Dit is echt mijn nummer 1 favoriet! Iets wat ik altijd in de koelkast of vriezer heb liggen is bananenbrood. Klik hier voor het recept van mijn bananenbrood of ga eens voor mijn choco-kokos bananenbrood. Neem 2 plakjes mee, smeer er een laagje pindapasta of amandelpasta op en top af met plakjes banaan.

30 gr noten met een Granny Smith appel (of een andere appel naar keuze)
Makkelijk, lekker en voedzaam. Door de goede vetten uit de noten worden de koolhydraten uit de appel langzamer opgenomen. Dat betekend dus een langer verzadigd gevoel. Daarnaast is deze snack in 1 minuut ready to go gemaakt.

Kokosyoghurt met fruit, noten en zaden

Als ik niet op werk ben en de tijd heb om thuis wat meer tijd te besteden aan mijn tussendoortjes dan ga ik vaak voor een bakje kokosyoghurt (circa 150 gr) met wat fruit, noten en zaden. Soms voeg ik nog wat granola toe. Ik wissel altijd af in fruitsoorten, net wat ik in huis heb. Dit tussendoortje kan trouwens ook makkelijk mee in een bakje naar je werk, school of anders.

2 crackers met hummus en een gekookt eitje en/of een geprakte avocado
Simpel en lekker. Kook de avond van tevoren alvast een eitje. Doe 2 crackers samen met een bakje hummus, een gekookt eitje en een avocado in een bakje. Voeg eventueel wat wortels of tomaatjes bij. In de ochtend kan je het bakje zo meenemen en hoef je niet na te denken over je snack. Deze snack is natuurlijk ook lekker voor thuis!

Smoothie met banaan, mango en ananas

Doe 1 banaan, 50 gr mango en 50 gr ananas in een blender. Mix met wat kokosmelk of amandelmelk tot een glad mengel. Giet het in een groot glas, (drink)smakelijk!
Mocht je dit de avond van tevoren maken voeg dan wat citroensap toe, de vitamine C in de citroensap zorgen dat het fruit niet ´bruin´ wordt en gaat gisten. 

Mocht ik niks bij me hebben en ik heb echt trek dan ga ik voor een Nàkdbar, deze zijn gewoon in de supermarkt te koop. Daarnaast liggen bij de kassa vaak ook handige voorverpakte kleine porties noten, ook een prima snack!